Pies asystujący osobie niepełnosprawnej – o czym powinieneś wiedzieć?

Często nie jest jasne, co wolno, a czego nie wolno niepełnosprawnemu korzystającemu z pomocy psa przewodnika lub psa asystującego. Sytuacja jest o tyle kuriozalna, że uprawnienia takich osób są dość jasno określone przepisami. Niniejszy tekst przygotowaliśmy po to, byście już nigdy nie mieli wątpliwości co do tego, kiedy i do jakich placówek można wejść w asyście takiego psa.

Nie każdy pies jest psem asystującym

I to również jest regulowane odpowiednimi przepisami. Te bowiem definiując psa asystującego, wskazują na to, że:

  • – musi być odpowiednio wyszkolony;
  • – musi posiadać specjalne oznaczenia (zwłaszcza w przypadku psa przewodnika asystującego osobie niewidomej lub niedowidzącej oraz psa towarzyszącego osobom niepełnosprawnym o ograniczonych możliwościach ruchowych);

Od zwykłego psa pies asystujący różni się przede wszystkim tym, że potrafi pomagać swojemu opiekunowi, wykonując czynności, które ułatwiają osobie niepełnosprawnej wykonywanie codziennych czynności i aktywizację w życiu społecznym.

Opiekun psa asystującego musi posiadać certyfikaty potwierdzające szkolenia czworonoga (powinien mieć je zawsze przy sobie). Warto tu nadmienić, że tego typu szkolenia wiążą się ze sporymi nakładami finansowymi i czasowymi (ok. 2 lat, koszty pomiędzy 20-30 tys. zł.). Na certyfikatach znajdują się m.in. takie informacje, jak: rasa, imię, data urodzenia psa czy też imię, nazwisko oraz stopień niepełnosprawności właściciela.

Gdzie można wejść z psem towarzyszącym?

Jako osoba niepełnosprawna, a jednocześnie opiekun odpowiednio przeszkolonego psa asystującego, posiadamy prawo wstępu – którego nikt, włączając w to administratorów lokali, nie mają prawa zanegować – do takich miejsc jak:

  • – obiekty kultury, oświaty i szkolnictwa wyższego, opieki zdrowotnej, społecznej, socjalnej; obiekty handlowe, gastronomiczne, usługowe, sportowe;
  • – obiekty przeznaczone na potrzeby administracji publicznej;
  • – obiekty szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości;
  • – obiektów oferujących świadczenia pocztowe, telekomunikacyjne lub o podobnym przeznaczeniu;
  • – obiektów realizujących obsługę klienta w zakresie transportu kolejowego, drogowego, lotniczego itp.
  • – i innych;

Są to o tyle istotne informacje, że zarządcy obiektów często stwarzają problemy osobom niepełnosprawnym, na przykład żądając pozostawienia czworonoga przed wejściem do lokalu. Jeżeli pies spełnia wyżej wspomniane warunki, takie żądania są nie tyle nie na miejscu, co wbrew obowiązującym przepisom.

liftplus.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *